Skip to main content

Allardyce failed to learn from slip-ups by England managers

  • Author:
  • Publish date:

MANCHESTER, England (AP) Being England manager was the proudest moment of Sam Allardyce's career. He threw it all away after one game because of a series of indiscretions involving undercover journalists, failing to learn from the mistakes of his predecessors.

Allardyce was filmed by undercover journalists from the Daily Telegraph newspaper offering advice to fake businessmen on how to sidestep an outlawed player transfer practice and trying to negotiate speaking engagements.

Within 24 hours of the report being published, the 61-year-old Allardyce was out of a job he held for only 67 days.

Here is a look at previous England managers who were embroiled in controversies, often involving the media:



A series of indiscreet but far less damaging comments were made by Hodgson, Allardyce's predecessor, to a passenger on the London Underground in 2012.

Hodgson apologized to then-Manchester United defender Rio Ferdinand for saying that it ''is over for him and England.'' Hodgson said his mistake was ''speaking to people who ask me questions rather than sitting there tight-lipped refusing to ever open my mouth.''

A year later, it was Hodgson's attempt to tell a joke, about a monkey in space, to his players during a halftime team talk that got him in trouble. Hodgson was attempting to explain how he wanted his players to pass the ball more to winger Andros Townsend, who is black.

Hodgson survived the missteps but was fired in June after England's poor showing at the European Championship.


SI Recommends


Before the 2010 World Cup, Capello was at odds with England's Football Association over a commercial online venture in which he was supposed to offer player ratings - including his own team.

The ''Capello Index'' was abandoned after concerns it could unsettle the squad.

Capello quit as coach in 2012 over a spat about John Terry being stripped of the England captaincy because of a racism case.



The FA initially tried to cover up a sex scandal involving Eriksson in 2004. The Swede, the first foreign coach of England, had an affair with one of the FA's secretaries, who was also in a relationship with the organization's chief executive.

Later, Eriksson was caught in a newspaper sting. The now-defunct News of the World newspaper deployed its trademark ''Fake Sheikh'' - a reporter posing as a rich Arab businessman - to get Eriksson to talk about his players and his future as England coach ahead of the 2006 World Cup. He left the job after the tournament.



It was Hoddle's comments in an on-the-record encounter with a journalist that cost him his job as England coach in 1999 after only one tournament in charge, the 1998 World Cup.

In an interview with The Times of London newspaper, Hoddle said he believed disabled people were being punished for ''the sins of a past life'' as he discussed his Christian beliefs. Hoddle said his words had been misinterpreted, apologized to the disabled and threatened to sue the Times but he was ultimately fired by the FA.